Før dit barn starter i Hjerm Dagtilbud

Hjerm Dagtilbud består af dagpleje, vuggestue og børnehave, hvor vi arbejder ud fra det samme. Vi vil skabe gode, trygge og overskuelige rammer, hvor barnet bliver nysgerrigt på livet, får lyst til at lære nye færdigheder, opbygge venskaber og søge grænser. Vores tilgang er anerkendende og med respekt for det enkelte barn. Vi vægter nærvær og relationer højt, samt et fokus på en positiv gruppedynamik. Vi drager omsorg for det enkelte barn samtidig også for børnegruppen som helhed.
Vores overordnede mål er, at barnet med glæde skal blive så dygtigt, som det kan.

Der er også forskellige forhold, du skal kende, før dit barn starter et af stederne.

Dagplejen
Dagplejeren har ansvaret for 4-5 børn. Når barnet fylder 2 år og 11 måneder stopper det i dagpleje og starter der efter i børnehave.
Dagplejen er et lille trygt og overskueligt miljø med god tid og stor voksenkontakt til det enkelte barn,

Dagplejeren har åbent 48 timer om ugen i tidsrummet mellem kl. 6:00 - 18:00. Når dagplejeren holder ferie eller bliver syg, tilbyder vi gæstepleje i vuggestuen eller hos en dagplejekollega.
Dagplejeren har tavshedspligt og vi ønsker, at tavshedspligten også fungerer den anden vej, da forældre ofte bliver bekendt med dagplejerens privatliv.

Inden barnet starter, skal du sørge for at have en børneulykkesforsikring. Hjerm Dagtilbud og Struer Kommune har ingen forsikring, der dækker hvis barnet kommer til skade.
Alle 6 dagplejehjem i Hjerm Dagtilbud er 100 % røgfrie.
Forældre, der ønsker en dagplejeplads, bliver ringet op 2-3 mdr. før start på pasning.

Vuggestuen
Vuggestuen i Hjerm Dagtilbud er et trygt og overskueligt miljø, hvor der er god tid og stor voksenkontakt til det enkelte barn.

Vuggestuen er fordelt på Tyttebær- og Blåbærstuen.  Når barnet fylder 2 år og 11 måneder stopper det i vuggestue og starter der efter i børnehave.

Det pædagogiske personale har tavshedspligt i alle forhold som man bliver bekendt med gennem arbejdet. Vuggestuens ugentlige åbningstid er 54 timer i tidsrummet mellem kl. 6:00 - 17:00/16.

Vuggestuen er 100 % røgfri.

Når dit barn skal begynde i vuggestuen, inviterer personalet dig som forælder på besøg. Her viser en af vuggestuens faste medarbejdere rundt og fortæller om vuggestuen.
Børn er forskellige og reagerer derfor også forskelligt på at begynde et nyt sted. Vi anbefaler altid, at forælderen er i vuggestuen sammen med barnet på den første dag. Hvordan indkøringen herefter skal foregå, aftaler vi herefter med udgangspunkt i barnets behov.

Du skal sørge for at have en børneulykkesforsikring, inden dit barn starter. Hjerm Dagtilbud og Struer Kommune har ingen forsikring, der dækker hvis barnet kommer til skade.

Børnehaven
Børnene går i børnehave fra den måned, de fylder 2 år og 11 måneder, og til førskolen starter 1. maj, det år de bliver 5 år. Førskolen varetages af dagtilbud, SFO og skole i fællesskab.
Børnehaven prioriterer udeliv højt. Vi har en skøn have med frugttræer, højbede og bærbuske. Hvert år sår vi frø på stuerne, som vi senere planter ud, plejer og passer – og til sidst høster.
Området bag legepladsen danner rammen om mange spændende udendørs aktiviteter. Vi har en udegruppe, hvor forskellige børn fra børnehaven deltager på skift. På bakken og sansebanerne får børnene udfordret deres motoriske færdigheder. I det fjerneste hjørne har vi en labyrint og en sansehave, som skaber duft og sjove lege – og gemmesteder.

Alle børn er tilknyttet en basisgruppe, enten Solbær, Brombær- eller Skovbærstuen.
Afleverer du dit barn før kl. 7:30, skal det starte i alrummet, hvor der er morgenmad. Fra kl. 7:30 møder barnet ind på sin stue. Efter kl. 16:00 er alle igen samlet i alrummet.

Velkomstfolder vug.pdf

Shape Created with Sketch.

Velkomstfolder i dagplejen.pdf

Shape Created with Sketch.